Somatic Stretching

Somatic Stretchingissä keskitytään liikkuvuuden lisäämiseen ja kehonhuoltamiseen. Tunneilla hyödynnetään viimeisimpiä tutkimuksia lihasten toiminnasta ja venyttelyn eri tavoista sekä niiden vaikutuksista nivelten liikkuvuuteen ja lihasten joustavuuteen.

Somatic Stretching kuuluu samaan ryhmän somaattisia menetelmiä kuin pilatesmenetelmä, Franklin metodi, Alexander-tekniikka, Feldenkrais-menetelmä, Thomas Hannan Somatics ja monet muut Suomessa vähemmän tunnetut kehonhallintamenetelmät.

Harjoittelussa käytetään erityisesti dynaamisia, joustavia, pumppaavia ja pyöriviä liikkeitä. Pilateksesta tutut periaatteet kuten keskustankäyttö, tarkkuus, hengityksenkäyttö johtavat tuntirakennetta. Tällöin kokonaisuudesta tulee vaihteleva ja toiminnallinen; aloitamme usein pystyasennosta isoilla lihaskalvoja avaavilla harjoitteilla, siirtyen tasapainoharjoituksiin ja venytyksiin antaen tilaa myös improvisaatiolle!

Tunti sopii kaikille, jotka haluavat lisätä notkeutta, mutta myös niille, jotka tarvitsevat yliliikkuvien nivelten tueksi stabilaatiota.  Lihasten joustavuus auttaa hyötymään pilatesharjoittelusta entistä täydemmin.